Foreslår innføring av Kompetanseattester i Norge

Under Arendalsuka lanserte Kompetanseforbundet, sammen med NITO, Fagforbundet, NHO og KS en rapport hvor det legges frem anbefalinger fra en felles nedsatt arbeidsgruppe for hvordan man kan innføre Kompetanseattester i Norge. Målet er at norske arbeidstakere skal bedre kunne dokumentere kompetansen man opparbeider seg i arbeidslivet.

Arbeidet startet som en norsk oppfølging på EUs anbefalinger for innføring av micro-credentials og hvor Kompetanseforbundet engasjerte en av Norges fremste ekspert på området, Jens Bjørnåvold, til å lede arbeidsgruppen som har jobbet frem anbefalingene. Bjørnåvold dro til Brussel i 1994 og har siden opparbeidet solid erfaring rundt kompetansepolitikken hvor han har jobbet for EU-kommisjonen og Cedefop frem til han returnerte til Norge for omlag ett års tid siden.

Under lanseringen la Bjørnåvold frem rapporten og deltok deretter i et panel sammen med stortingsrepresentantene og medlemmer av utdannings- og forskningskomiteen, Margreth Hagerup (H) og Lise Selnes (Ap), samt president i NITO, Trond Markussen og avdelingsdirektør i NHO, Rebecca Borsch.

Du kan se opptak av arrangementet på Kompetanseforbundets Youtube-kanal – her er lenke direkte til video:

Selve rapporten
Styringsgruppen og arbeidsgruppen har hatt representasjon fra alle organisasjonene. Mer om mandat og sammensetting av styrings- og arbeidsgruppen kan de lese mer om i prosjektrapporten nedenfor. Videre har det vært nedsatt en referansegruppe med representanter fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir), NOKUT, Lånekassen og Sikt.

Anbefalingene ble overlevert til Kompetansereformutvalget like før sommeren og utvalget vil kunne følge opp rapporten og anbefalingene på egnet måte i sitt videre arbeid.

Du kan rapporten i sin helhet her:

Du liker kanskje også...